Φρέσκα

σε ΑσπροΜαυρο φόντο 200

Walker Evans (1903-1975)

΄΄Πρεπει να βλεπεις και να επιλεγεις. Η ουσια γινεται γρηγορα, σε μια λαμψη του πνευματος, με μια μηχανη, που παιρνει τον χαρακτηρα και την προσωπικοτητα αυτου που την κραταει. Το πνευμα δουλευει πανω στη μηχανη. Καλυτερα, μεσα απο αυτην΄΄.

Walker Evans


O Walker Evans (1903-1975) θεωρειται απο τους πιο σημαντικους φωτογραφους του 20ου αιωνα και με το εργο του επηρεασε τις γενιες που ακολουθησαν. Εγινε ιδιατερα γνωστος μεσα απο τις εικονες του, για την Αμερικανικη υπηρεσια »Farm Security Administration» (FSA), στις οποιες κατεγραψε τις συνθηκες ζωης των αγροτων κατα την περιοδο του οικονομικου κραχ στην Αμερικη. Σε αντιθεση με αλλους συναδελφους του, ο Evans παρουσιασε αμεσα πορτραιτα ανθρωπων με στωικοτητα και αξιοπρεπεια, χωρις καμια προθεση εξωραισμου.Γι’ αυτο το λογο θεωρηθηκε ως ενας απο τους αρχικους συντελεστες της φωτογραφιας ντοκουμεντου στην Αμερικη.Ως νεος ακομη, σκεφτεται ν’ ασχοληθει με τη λογοτεχνια και ως εκ τουτου μεταβαινει στο Παρισι για σπουδες οπου μελετησε σε βαθος τη γαλλικη λογοτεχνια.Στη συνεχεια επιστρεφει στην Αμερικη οπου κανει ευκαιριακες δουλειες, μεταφραζει γαλλους συγγραφεις και μεσω καποιων φιλων μυειται στην τεχνη της φωτογραφιας και ανακαλυπτει τελικα εναν νεο τροπο εκφρασης.Στη συνεχεια ολοκληρωνει τις σπουδες φωτογραφιας και εργαζεται ως συντακτης στο περιοδικο TIME. Για εικοσι χρονια εργαστηκε ως φωτογραφος στο περιοδικο Fortune, το οποιο εγκατελειψε οταν ανελαβε τη θεση καθηγητη Graphic Design στο Πανεπιστημιο του Yale. Απεσπασε επισης τρεις υποτροφιες απο το ιδρυμα Guggenheim.
Ο Evans, λογω των σπουδων του, επηρεαστηκε απο τον Ευρωπαικο Μοντερνισμο και στο εργο του ανιχνευουμε επιρροες απο τους Γαλλους συγγραφεις Μπωντλερ (Baudelaire) και Φλωμπερ (Flaubert). Πιστευε οτι σκοπος του καλλιτεχνη ειναι ν’ αντιμετωπιζει τα πιο σκληρα και απεχθη γεγονοτα με ευθυτητα και αντικειμενικοτητα και να τα παρουσιαζει στο ευρυ κοινο. Το νεο υφος ντοκουμεντου που ασκησε ο Evans, με φωτογραφιες απο την αμερικανικη επαρχια, τις διαφημιστικες πινακιδες, την λαικη αρχιτεκτονικη ασκουσε κριτικη στον καταναλωτισμο και τη βιομηχανικη κοινωνια. Θα λεγαμε δηλαδη οτι λειτουργησε ως προδρομος της Ποπ Αρτ (Pop Art) μελετωντας κατα κυριο λογο τα συμβολα της μαζικης – λαικης κουλτουρας.
Κατα την περιοδο 1938-41 δημιουργησε τη φωτογραφικη σειρα »Many are called» , στην οποια φωτογραφιζε ανωνυμους ανθρωπους, χωρις να το γνωριζουν οι ιδιοι, μεσα στο μετρο. Αυτο το πετυχε κρυβοντας επιτυχως την μηχανη του μεσα στο παλτο. Το αποτελεσμα ηταν φυσικα και αυθορμητα προρτραιτα, απ΄ολες τις ταξεις και ηλικιες, που αναδεικνυονται ως προσωπικοτητες μεσα στο συγκεκριμενο μεσο μαζικης μεταφορας. Ακομη κι εδω ανιχνευουμε την επιδραση του Φλωμπερ (Flaubert), ο οποιος ελεγε οτι »ο καλλιτεχνης πρεπει να ειναι πανταχου παρων και αορατος».
Η επιδραση του Walker Evans στην αμερικανικη αλλα και ευρωπαικη φωτογραφια ειναι αναμφισβητητη. Οι εικονες που δημιουργησε παραμενουν διαχρονικες και αποτελουν πηγη εμπνευσης μεχρι σημερα Αξιζει επσης ν’ αναφερουμε πως ειναι απο τους πρωτους καλλιτεχνες που εφεραν τη φωτογραφια στα μουσεια.Συγκεκριμενα το Μουσειο Μοντερνας Τεχνης της Νεας Υορκης (MoMA) φιλοξενησε το 1971 μια σημαντικη αναδρομικη εκθεση των εργων του.

Walker Evans Subway Photograph 1938

http://www.kilkis-press.gr/blog/walker-evans

 

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: