Φρέσκα

Foxy Lady’s style…30 – POLITICALY INCORRECT

της Εύας Ζευγουλά 

Λοιπόν, θες να γίνεις ένας rock-and-roll star? Τότε θα πρέπει να προσέχεις πολύ το στόμα σου και το τι λες!!! Όταν έσκασε το Rock-and-roll στα 50’s ηταν μια δυναμική επανάσταση εναντίον των βολεμένων σε μια περίοδο που τα κανάλια φοβόντουσαν τόσο πολύ το κούνημα των γοφών του Elvis Presley, που οι κάμερες τον έδειχναν μόνο από τη μέση και πάνω.
Καθώς το ροκ μεγάλωνε στα ’60s, τόσο μεγάλωνε και η προκλητικότητα του. Tα ’70s έφεραν τα σουπερ αρένα γκρουπς που το κοινό λάτρευε, για την έντονη και χαρακτηριστική τους εμφάνιση. Με τον ερχομό των ’80s, ήρθε και η heavy metal βλασφημία και ο σαδομαζοχισμός σε σημείο που η σύζυγος του γερουσιαστή τότε Al Gore, Tipper,σχεδόν να αναγκάσει την πολιτεία να πάρει μέτρα και να κάνει κάτι, ξέρετε τώρα…για το καλό των παιδιών…σχεδόν…

Ο πουριτανισμός στην Αμερική καλά κρατεί κι ο φόβος που κυριαρχεί είναι μην τυχόν και μια λέξη ή μια φράση ερμηνευτεί σεξουαλικά ή βίαια και προκαλέσει στην κοινωνία κάποιο ξέσπασμα φυλετικής ή σεξουαλικής βίας. Παρακάτω θα δούμε ορισμένα παραδείγματα καλλιτεχνών που αν τολμούσαν να πουν ΣΗΜΕΡΑ αυτά που είπαν ΤΟΤΕ μάλλον θα έβαζαν και τέρμα στην καριέρα τους. ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο Ted Nugent συνεχίζει να υπάρχει πέρα από φυσικούς νομούς και πολιτική ορθότητα.
Το ίδιο, πάνω κάτω ισχύει και για τους Rolling Stones.
Ο ύμνος τουJohn Lennon“Woman Is the Nigger of the World” είναι μια διαμαρτυρία εναντία στο φαλλοκρατικό και στην κακομεταχείριση που κραταεί πίσω γυναίκες ΚΑΙ ανθρώπους άλλου χρώματος. Ο τίτλος βγήκε από μια παρατήρηση της Yoko Ono, που σημείωνε ότι ακόμα και σε ανώτερες κοινωνικές τάξεις και σε ανθρώπους που είχαν ανώτερη εκπαίδευση οι γυναίκες ακόμα αντιμετωπίζονταν σαν κατώτερα όντα.
Σήμερα, κανείς δε θα έδινε σημασία στο κομμάτι που ομιλεί για τη γενικότερη καταπίεση και θα στεκόταν μόνο στο φυλετικό κομμάτι του. Σίγουρα η λέξη nigger δεν θα ερμηνευόταν σαν παρομοίωση και θα δημιουργούσε αρκετά προβλήματα στο Τζον Λέννον. Στα 1986, τρεις προνομιούχοι δλδ κονομημένοι, ανώτερης τάξης λευκοί, αποφασίζουν να δώσουν στον πρώτο δίσκο τους τον τίτλο Don’t Be a F-ggot…ουπς!!! ΠΙΠΕΡΙ!!! ΤΖΙΖ, ΚΑΚΟ!!!
Οι Beastie Boys μεγαλωμένοι στο Village και ζώντας τα ορμητικά νιάτα τους το θεωρούσαν φυσιολογικό να εκφράζονται όπως γούσταραν. Αυτό που εννοούσαν όπως δήλωσαν σε μια συνέντευξη τους αργότερα, ήταν ότι δεν είχαν πρόβλημα με τους φυσιολογικούς gay ανθρώπους, τους ενοχλούσαν όμως αφάνταστα οι faggots που ψάρευαν αγοράκια, τα λιγούρια κοινώς… Κωλοτούμπα; Αναδίπλωση; Άτακτη υποχώρηση;
Στο Χάρλεμ που ΖΟΥΣΑΝ έτσι μιλούσαν. Κι έτσι ήθελαν να μιλούν. Σε κάθε περίπτωση, ασχέτως σεξουαλικού προσανατολισμού και γούστου, ο διαχωρισμός είναι σαφής…και…ΕΜΦΑΝΕΣΤΑΤΟΣ! Άρα, γιατί τους κόλλησαν τη ρετσινιά? It’s the fucking american way, man!!! Ο δίσκος τους κυκλοφόρησε τελικά με τον τίτλο License to Ill κι ήταν αυτός που τους καθιέρωσε…
To 1977, o Elvis Costelloεντελώς λιώμα σε ένα μπαρ, αποκαλεί το James Brown a “jive-ass nigger” και τον Ray Charles a “blind, ignorant nigger. ”Όταν ξεμέθυσε και συνήλθε από το hangover, ο Costello εξέφρασε την ειλικρινή του λύπη. Ο Ray Charles, που δεν του ήταν καθόλου άγνωστη η επίδραση του αλκοόλ, τον συγχώρεσε γρήγορα δηλώνοντας πως οι κουβέντες ενός μεθυσμένου δεν πρέπει να τυπώνονται σε χαρτί.
Το κοινό δεν ξέχασε ποτέ αυτό το περιστατικό όμως κι ίσως αυτό να προκάλεσε το κόψιμο κάποιων στίχων του το 2013, που έλεγαν «το μόνο που χρειάζεται είναι μια μικρούλα σκανδάλη… μια μαυροφορεμένη χήρα παραπάνω, ένας νέγρος λιγότερος,“Only takes one itchy trigger/one more widow, one less white nigger.” Το τραγούδι είναι μια διαμαρτυρία εναντία στην αγγλική στρατιωτική κατοχή της Βόρειας Ιρλανδίας η οποία ιστορικά, τροφοδοτείται από την κυβέρνηση της Αγγλίας που θεωρεί τους Ιρλανδούς κατώτερη ράτσα. Από πού να αρχίσεις? Και που να τελειώσεις;
Ο Θείος Frank Zappa ζούσε για να συνθέτει και να εκτελεί την άγρια επαναστατική του μουσική, χρησιμοποιώντας κάθε μέσο που του ήταν διαθέσιμο, πολλές φορές μάλιστα εφευρίσκοντας τα μέσα που χρειαζόταν. Ανάμεσα στα θαυμαστά του εργαλεία ήταν η υποκειμενικότητα, η προσβολή, η ειρωνεία και οι συνεχείς επιθέσεις σε αυτό που αποκαλούμε…καλό γούστο. Ο Zappa αγαπούσε τα σεξουαλικά αστεία, το χιούμορ των λαών και της…τουαλέτας, το να διαλύει στερεότυπα… όλα εξυπηρετούσαν τη μουσική του στο να δημιουργεί μια νέα ελευθερία στην οποία οποιαδήποτε έκφραση ή ιδέα ήταν επιτρεπτή. Ο Frank Zappa όπως και η μουσική του ήταν ατρόμητος! Παρέμεινε σε όλη τη διάρκεια της ζωής του αντισυμβατικός και πέρα από κάθε νόρμα. Το 1979 ορισμένες οργανώσεις κατηγόρησαν το Zappa για το τραγούδι του “Jewish Princess” και για στίχους όπως: I want a hairy little Jewish Princess / With a brand new nose, who knows where it goes / I want a steamy little Jewish Princess / With over-worked gums, who squeaks when she cums / I don’t want no troll / I just want a Yemenite hole. Εύκολα αναγνωρίζεις το χιούμορ στους στίχους…ειναι σοκαριστικοί, αστείοι και ιδιαίτερα προκλητικοί…είναι όμως…ΣΑΤΙΡΑ…κι ο Zappa έπρεπε να συνεχίσει να κάνει αυτό που μπορούσε και που γούσταρε να κάνει! Φανταστείτε τον σήμερα…Πού θα έπαιζαν οι Mothers; Πόσες και πόσες εταιρίες θα ανακοίνωναν όλο περηφάνια ότι δεν κάνουν παραγωγή στο καινούργιο του άλμπουμ; Και πόσοι ροκ οπαδοί θα σκέφτονταν..»Ω,γάμησε τον τον μουστάκια!»

Οι Velvet Underground θεωρούνται ευρέως σήμερα σαν οι έξυπνοι και εστέτ ροκ καλλιτέχνες που έφεραν το εκλεπτυσμένο ροκ τους στη Νέα Υόρκη. Στην πραγματικότητα οι VU έκαναν την εμφάνιση τους σα σκοτεινοί και ντεκαντάνς ρόκερς που κατατρόμαξαν τους ευγενικούς και γουτσου hippies των ημερών τους. Κάνεις δε σόκαρε περισσότερο από τον αρχηγό τους, το Lou Reed. Για λίγο, στην ’70s glam εποχή, ο Reed κυριαρχούσε σαν γνήσιος rock superstar που παραβίαζε taboo επί σκηνής σουτάροντας ηρωίνη μπροστά στο κοινό και συζώντας ανοιχτά με μια τρανς που ονομαζόταν Rachel. Ο Lou Reed επίσης έλεγε ο,τι του ερχόταν στο μυαλό. “Το Hempstead είναι ένας μεγάλος σταθμός λεωφορείων με πουστάρες που περιφέρονται ρωτώντας: Έι! ,αγαπη, είσαι για ένα?”
“Οτιδήποτε συνδέεται με τον Bill Graham, θα το έχεζα. Ήταν ένας κωλοΕβραίος σκατιάρης που ούτε να τον φτύσω! Μανατζάριζε τους Jefferson Airplane μέχρι που η τραγουδίστρια τους γκαστρώθηκε κι έφεραν τότε την άλλη ηλίθια σκύλα» (οι φαν της Grace Slick δηλώνουμε…ΣΟΚΑΡΙΣΜΕΝΟΙ!!!) “Η Blondie δεν είναι ο τύπος μου αν και πιστεύω ότι υπάρχουν άνθρωποι που τη βρίσκουν γοητευτική. Επίσης, δεν μου αρέσουν αραπίνες όπως η Donna Summer.”( ΞΑΝΑ σοκαρισμένοι, ξέρω!!!) Πολλοί εδώ θα διαβάζουν αυτές τις δηλώσεις, αδιαφορώντας για την προσφορά του Lou Reed και σίγουρα θα σκέφτονται «πόσο χαίρομαι που αυτός ο μαλάκας πέθανε!!!» Λείπει ο Μόρτης από τη Σαρακοστή? ΟΧΙ!!! Τουλάχιστον όσο η γη γυρίζει…
Ο Iggy Pop δε ζητούσε μόνο να προσβάλλει την κοινωνία αλλά και να της επιτεθεί, λεκτικά πολλές φορές και φυσικά! Ο νονός της πανκ και αισθητικός ηγέτης του χεβι μέταλ, έκανε τη μια παρατυπία μετά την άλλη, τόσο που να αποτελεί απορίας άξιο το πώς βρίσκεται ακόμα ανάμεσα στους ζωντανούς! Ο Iggy είναι παρά πολύ ζωντανός ΑΚΟΜΑ και συνεχίζει να προκαλεί και σοκάρει ΑΚΟΜΑ! Παράτολμος και απερίσκεπτος αποκάλεσε αράπη έναν νέγρο στη Μασαχουσέτη. Μπροστά σε 3000 κόσμο, πράγμα που δεν κάνεις έτσι απερίσκεπτα.»Αυτός πήγαινε γυρεύοντας, μου άρπαζε το πόδι και μου τραβούσε το καλώδιο. Τότε κι εγώ του φώναξα: Κόφτο γαμημένε αράπη!»
Το Rock N Roll Nigger είναι η διακήρυξη αλληλεγγύης της πανκ ποιήτριας Patti Smithπρος όλους τους έγχρωμους, παρακινημένη από το συναίσθημα της και ζώντας έξω από τη mainstream κουλτούρα, εκφράζοντας τις ιδέες της επί του θέματος με την άγρια και καταλυτική μουσική της. Φανταστείτε σήμερα, στα χρόνια του Facebook έναν πολύ λευκό τραγουδιστή να τραγουδάει τους παρακάτω στίχους:“Jimi Hendrix was a nigger / Jesus Christ and Grandma, too / Jackson Pollock was a nigger / Nigger, nigger, nigger, nigger / Nigger, nigger, nigger!” Χμμμ… υποψήφιος για σταύρωση είτε παρανάλωμα του πυρός στο Χαρλεμ…για κάτι άλλο…αμφιβάλλω! Το τραγούδι “One in a Million” μιλάει για έναν έφηβο Axl Roseπου πηδάει σε ένα λεωφορείο Greyhound για να ξεφύγει από το χαμό του L.A. για λίγο.»Police and niggers, that’s right / Get out of my way / Don’t need to buy none of your / Gold chains today» (Μπάτσοι κι αράπηδες, φύγετε από το δρόμο μου, δε χρειάζομαι να αγοράσω κανενός σας τις χρυσές αλυσίδες σήμερα) Immigrants and faggots / They make no sense to me / They come to our country / And think they’ll do as they please / Like start some mini Iran, / Or spread some fuckin’ disease / They talk so many goddamn ways / It’s all Greek to me (Μετανάστες και πούστηδες, δε μου μοιάζουν χρήσιμοι, έρχονται στη χώρα σου και νομίζουν ότι θα κάνουν ότι γουστάρουν όπως να ξεκινήσουν ένα μίνι Ιράν ή να εξαπλώσουν κάποια γαμημένη αρρώστια και μιλούν με τόσους γαμημένους τρόπους.
Μου μοιάζουν όλα ελληνικά …εεεε!! – μαζέψου Άξλ! Ακου ελληνικά!!!-) Μέσα στους στίχους του τραγουδιού διακρίνεις πώς σκέφτεται το νεανικό μυαλό, πώς βλέπει τους άλλους και την ιδιαιτερότητα τους. Κανονικά αυτό δεν είναι το ροκ; Δεν είναι η μουσική που μιλάει για πράγματα που δυσαρεστούν, εξωτερικεύοντας τα, προσπαθώντας να βρει λύση,να εισακουστεί ή και να κατανοήσει ; Στις μέρες μας ακούγεται ένα βροντερό»ΟΧΙ». Όλα πρέπει να τηρούν κανόνες κοσμιότητας και ορθότητας. Όλα πρέπει να είναι straight and clean ώστε να μην επιδέχονται δεύτερης ερμηνείας…ο ακροατής δεν πρέπει να σκέφτεται, δεν πρέπει να διευρύνει τους ορίζοντες του. Το κοινό πρέπει να είναι ένας πολτός εύκολα διαχειρίσιμος,εύκολα καθοδηγούμενος. Προς Θεού, λοιπόν… μην ξυπνήσει η κοινή γνώμη… μην τους αφήνετε να γράψουν στίχους σαν αυτούς του white riot των Clash…ούτε καν του revolution των Beatles…
Κάντε ησυχία… δεν κινδυνεύουμε πια… ο θείος Frank απεβίωσε, το ίδιο κι εκείνος ο γυαλάκιας ο Λένον… Σσσσσς… αυτοί κοιμούνται καλά… Εμείς? Καλύτερα?
Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: