Φρέσκα

Πορτραίτο κινηματογράφου…5 – Μάγια Μελάγια

της Ελένης Αποστολοπούλου

Πέθανε μες στη μοναξιά, η μεγάλη ντίβα…
Μαγκάκι τη φώναζαν, Κυρία του Αρχοντορεμπέτικου και Αυτοκράτειρα της Νύχτας. Η Μάγια Μελάγια, κατά κόσμον Μελπομένη Τσιριγώτη, αποχαιρέτησε τον μάταιο τούτο κόσμο πλήρης ημερών, 86 ετών, και χωρίς κανέναν δικό της άνθρωπο στο πλάι της, το Σάββατο, 27 Δεκεμβρίου 2014.

 

Για να καταλάβει κανείς τι σήμαινε τότε, στα τέλη του ’40 και τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, το όνομα της Μάγιας, αρκεί αυτό το περιστατικό: Κάποτε, κατέβηκε η Κατίνα Παξινού στην Επίδαυρο, για να δώσει παράσταση στο αρχαίο θέατρο. Στο δρόμο για την είσοδο τη σταμάτησε ο χωροφύλακας – τροχονόμος και της είπε ότι είχε εντολές να μην περάσει κανείς. Η Παξινού θύμωσε, τον στόλισε κανονικά κι εκείνος κάλεσε τον ενωμοτάρχη του Λυγουριού, που τη ρώτησε πού πηγαίνει. “Μα τι με ρωτάτε, κ. Ενωμοτάρχα; Η Κατίνα Παξινού είμαι!” του απάντησε. Και ο ενωμοτάρχης: “Δεν με ενδιαφέρει, κυρία μου. Δεν περνάς, ούτε η Μάγια Μελάγια να είσαι! Έχουμε εντολές εμείς!”
Αυτή ήταν η φήμη της τότε, γιατί αργότερα ήρθαν δύσκολα χρόνια…

 

Καλλιτεχνικός της νονός, ήταν ο Ορέστης Λάσκος. Η Μάγια, δεν ξεχώρισε μόνο για την υπέροχη μπάσα φωνή της, αλλά ήταν πολύ ωραία γυναίκα και σύμβολο του σεξ εκείνη την εποχή. Βασίλισσα η Ζωζώ, αλλά… Αυτοκράτειρα η Μάγια. Έπαιξε σε ταινίες όπως “Τρεις Τρελοί Ντετέκτιβς” (1957), “Ραντεβού Με Τον Έρωτα” (1957) και “Η Φτώχεια Θέλει Καλοπέραση” (1958). Στο τραγούδι, βγήκε μετά τη λήξη του πολέμου, προς το τέλος της δεκαετίας του ’40. Η πρώτη της επιτυχία τότε, ήταν το single “Μεσ’ Του Βαλς Τις Στροφές” και στην άλλη όψη το “Πώς Με Μεθάς”, το 1946. Έκτοτε η καριέρα της απογειώθηκε και τις δύο επόμενες δεκαετίες, του ’50 και του ’60, έγινε θρύλος του ελληνικού πενταγράμμου. Ενέπνευσε τον Μανόλη Χιώτη που τη στήριξε και της έδωσε πολλά τραγούδια του. Τραγούδησε όμως και ροκ!

 

Το 1957 κυκλοφόρησε η ταινία «Το παιδί και το δελφίνι» με πρωταγωνίστρια τη Σοφία Λόρεν. Τα γυρίσματα έγιναν στην Ύδρα και η Λόρεν, για τις ανάγκες του ρόλου, έπρεπε να τραγουδήσει στα ελληνικά το πασίγνωστο «Τι είν’ αυτό που το λένε αγάπη»… Αρχικά το τραγούδι ερμήνευσε η Μελάγια και οι παραγωγοί της ταινίας το χρησιμοποιούσαν μέχρι να μάθει η ιταλίδα σταρ τους στίχους. Το ρόλο της δασκάλας, ανέλαβε η Μάγια, που δίδαξε στην 24χρονη τότε Λόρεν, πώς να το ερμηνεύσει.
Πρώτος σύζυγός της ήταν ο μαέστρος και συνθέτης Γιώργος Μουζάκης, που έγραψε και τις μεγαλύτερες επιτυχίες της. Μετά τον χωρισμό τους, έφυγε για τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου έκανε δεύτερη μεγάλη καριέρα και έγινε εξαιρετικά δημοφιλής στην ομογένεια. Εκεί έκανε δεύτερο γάμο, από τον οποίο όμως δεν απέκτησε παιδιά. Έτσι, όταν χήρεψε, επέστρεψε στην Αθήνα και εγκαταστάθηκε σε ένα διαμέρισμα στην οδό Αγίου Μελετίου.

 

Λόγω της μακρόχρονης απουσίας της στο εξωτερικό, η Μελάγια δεν είχε πλούσια δισκογραφία. Παρόλα αυτά, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, κυκλοφόρησε ένα δίσκο με ανέκδοτα τραγούδια που είχε ηχογραφήσει σε ένα επαγγελματικό ταξίδι της στη Νότια Αφρική.

 

Στην Αγ. Μελετίου λοιπόν, άρχισαν τα δύσκολα. Χωρίς σύντροφο, χωρίς παιδιά… Οι δύο μοναδικοί δικοί της άνθρωποι, ήταν η Σπεράντζα Βρανά, κολλητή και αχώριστη φίλη της που έμενε εκεί κοντά και η αδελφή της, Στέλλα. Το 2009, έχασε τη Σπεράντζα και δύο χρόνια αργότερα, το 2011, έχασε και την αδελφή της. Εκείνη η χρονιά ήταν… καταραμένη για τη Μάγια, αφού λίγο αργότερα, στις αρχές Ιουνίου, το διαμέρισμά της στην οδό Αγ. Μελετίου, τυλίχτηκε στις φλόγες από ένα βραχυκύκλωμα και η ίδια… σαν από θαύμα δεν κάηκε ζωντανή… Το διαμέρισμα καταστράφηκε εντελώς και η Μάγια φιλοξενήθηκε από γείτονες που έσπευσαν να της συμπαρασταθούν.

 

Μετά από όλα αυτά, αρρώστησε. Τόπος κατοικίας της έγινε στη συνέχεια, Το Σπίτι του Ηθοποιού.
Τρία χρόνια άντεξε μετά το χαμό των αγαπημένων της προσώπων και την καταστροφή του σπιτιού της. Έμεινε μόνη και αρρώστησε… Έτσι τέλειωσε η Μάγια Μελάγια.

 

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: